Zdjęcie główne wpisu

Upadłość konsumencka krok po kroku — poznaj wszystkie etapy upadłości konsumenckiej.

Data aktualizacji: 30.11.2024
23.09.2024
23.09.2024

Gdy nie dajemy rady spłacać długów, może nas uratować upadłość konsumencka. Wiele osób obawia się, że jest to trudne. Faktycznie – cała procedura składa się z wielu czynności. Dlatego warto dowiedzieć się, jak upadłość konsumencka przebiega krok po korku. Dzięki temu lepiej można przygotować się na poszczególne etapy upadłości konsumenckiej.

  • Upadłość konsumencka składa się z 3 etapów: ogłoszenia upadłości, właściwego postępowania upadłościowego oraz zatwierdzenia przez sąd planu spłaty lub umorzenia zadłużenia.
  • W postępowaniu o ogłoszenie upadłości konsumenckiej sąd przyjmuje wniosek o ogłoszenie upadłości lub go odrzuca.
  • Syndyk sporządza listę wierzytelności, likwiduje majątek oraz proponuje sądowi plan spłaty wierzycieli.
  • Sąd zatwierdza plan spłaty lub umarza długi.
  • Upadłość konsumencka krok po kroku z dobrym adwokatem od upadłości konsumenckiej

Na czym polega procedura upadłości?

Upadłość konsumencka to specjalna procedura prawna, która umożliwia osobom fizycznym ogłoszenie bankructwa i uzyskanie oddłużenia.

O upadłość może się starać każdy, kto:

  • Nie prowadzi działalności gospodarczej.
  • Jest niewypłacalny – nie jest w stanie regulować zobowiązań od co najmniej 3 miesięcy.
  • Jego centrum życiowe lub majątek zlokalizowane jest w Polsce.
  • W ciągu ostatnich 10 lat nie ogłaszał upadłości konsumenckiej. 

Może Cię zainteresować także:

Jak przebiega upadłość konsumencka krok po kroku?

Procedura upadłości konsumenckiej składa się z 3 głównych etapów:

  1. Postępowanie w sprawie ogłoszenia upadłości, w którym sąd ogłasza upadłość.
  2. Postępowanie właściwe, gdzie syndyk: ustala listę wierzycieli; likwiduje majątek upadłego; przygotowuje projekt planu spłaty wierzycieli lub wnosi o umorzenie długów.
  3. Zatwierdzenie przez sąd planu spłaty lub umorzenie zadłużenia.
upadlosc konsumencka krok po kroku infografika

Po zrealizowaniu planu spłaty lub gdy upadły uzyska całkowite umorzenie długów, pozbywa się wszystkich zobowiązań wobec wierzycieli.

Jak dokładnie przebiegają poszczególne etapy upadłości konsumenckiej?

1. Postępowanie o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

Pierwszym krokiem do uzyskania upadłości konsumenckiej jest złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości. Wniosek taki składa konsument lub jego pełnomocnik (Adwokat lub Radca Prawny). Wniosku nie może złożyć wierzyciel konsumenta.

Wniosek upadłościowy należy wypełnić i złożyć w Sądzie Rejonowym właściwym dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Od 2021 r. procedura ta odbywa się za pośrednictwem teleinformatycznego systemu Krajowy Rejestr Zadłużonych.

Warto podkreślić, że ustawa o Prawie Upadłościowym nie określa przeszkód w złożeniu wniosku. Wniosek o upadłość mogą złożyć więc także osoby, które doprowadziły do niewypłacalności z własnej winy.

Rozpatrzenie wniosku przez sąd

Gdy wniosek zostanie przyjęty, sąd rozpatruje, czy wnioskodawca spełnia warunki, aby ogłosić w jego sprawie upadłość. I tu możliwe są 4 scenariusze:

  • Sąd może wezwać do uzupełnienia braków, jeżeli takie występują.
  • Sąd może odrzucić wniosek ze względu na błędy formalne. 
  • Sąd może oddalić wniosek, co zamyka wnioskodawcy drogę do uzyskania upadłości konsumenckiej.
  • Sąd może zatwierdzić wniosek i ogłosić upadłość konsumencką wnioskodawcy.

Postanowienie o ogłoszeniu upadłości zostaje podane do publicznej wiadomości w Monitorze Sądowym i Gospodarczym na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej w całości odbywa się zaocznie bez konieczności stawiania się w sądzie. 

Co dzieje się po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?

Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej:

  • Sąd powołuje do sprawy syndyka.
  • Wszelkie postępowania windykacyjne, egzekucyjne, komornicze zostają wstrzymane.
  • Przestają naliczać się odsetki.

Rozpoczyna się kolejny etap sprawy o upadłość konsumencką.

2. Właściwe postępowanie upadłościowe 

Sąd przekazuje sprawę syndykowi. Syndyk weryfikuje informacje o finansach upadłego. Kolejno sporządza ostateczną listę wierzytelności.

Sporządzenie listy wierzytelności

Na tym etapie każdy z wierzycieli upadłego ma prawo zgłosić syndykowi swoje roszczenie. Może to zrobić do 30 dni od ogłoszenia upadłości. Wierzyciel musi zgłosić się do syndyka, zanim ten złoży do sądu projekt planu spłaty zadłużenia. Potem wierzyciel nie może domagać się już zaspokojenia swoich roszczeń.

Syndyk przekazuje listę wierzytelności sądowi. Lista wierzytelności zostaje także ogłoszona w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Warto dodać, że po ogłoszeniu listy wierzytelności prawo daje wierzycielom 2 tygodnie na złożenie sprzeciwu wobec zakresu wierzytelności lub wobec odmowy uznania wierzytelności. Sprzeciw taki rozstrzyga sędzia-komisarz, który ostatecznie zatwierdza listę wierzytelności.

Likwidacja masy upadłościowej

Podczas postępowania właściwego cały majątek dłużnika staje się masą upadłościową. Zostanie ona przeznaczona na:

  • pokrycie kosztów postępowania,
  • spłatę wierzycieli.

Do masy upadłościowej włączone zostanie także wynagrodzenie, jakie otrzymuje dłużnik z umowy o pracę.

Zarząd nad masą upadłościową sprawuje syndyk. Do 30 dni od ogłoszenia upadłości syndyk:

  • sporządza spis inwentarza,
  • szacuje wartość inwentarza,
  • przedstawia plan likwidacji masy upadłościowej.

Trzeba pamiętać, że syndyk działa w tym zakresie zgodnie z przepisami, które chronią upadłego. Syndyk nie może włączyć do masy m.in. przedmiotów codziennego użytku i przedmiotów niezbędnych do pracy. Musi także pozostawić z wynagrodzenia kwotę wolną. Ma ona wystarczyć a na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych upadłego i jego rodziny (np. wynajem mieszkania).

Projekt Planu spłaty wierzycieli

W następnym kroku syndyk sporządza plan spłaty wierzycieli i przedstawia go sądowi. Plan spłaty zawiera następujące informacje:

  • Jak zlicytowana masa upadłości zostanie rozdzielona pomiędzy wierzycieli.
  • Jak długo upadły będzie spłacał zobowiązania, które nie zostały zaspokojenie z majątku upadłego.

Plan spłaty wierzycieli zgodnie z przepisami może wynieść od roku do maksymalnie 3 lat. Jednak gdy upadły przyczynił się do niewypłacalności, sąd może wydłużyć spłatę do maksymalnie 7 lat.

Kiedy kończy się konsumenckie postępowanie upadłościowe?

Ostateczna decyzja o zakończeniu postępowania upadłościowego należy do sądu i zapada podczas rozprawy. To jedyny moment w całym procesie, kiedy możesz być zobowiązany(a) do osobistego stawiennictwa.

3. Rozprawa sądowa — zatwierdzenie planu spłaty lub umorzenie zobowiązań

Jeżeli wszystko jest dobrze przeprowadzone, sąd najczęściej przychyla się do planu spłat opracowanego przez syndyka.

Gdy sąd zatwierdza plan spłaty zadłużenia, postępowanie się kończy. Upadły może znów zarządzać swoim majątkiem i jest zobowiązany do realizacji planu spłaty.

Przez cały ten okres sąd kontroluje, czy upadły realizuje plan spłaty. Dlatego raz w roku upadły musi przedstawić sądowi sprawozdanie, które zawiera:

  • osiągnięte przychody,
  • spłacone kwoty,
  • nabyte składniki majątku.

Gdy upadły zrealizuje plan spłaty, sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu wykonania planu spłaty wierzycieli. Oznacza to pełne oddłużenie. Od tej pory wszelkie zobowiązania powstałe przed dniem ogłoszenia upadłości zostają umorzone. Nawet te, które nie zostały zgłoszone w toku postępowania.

Upadłość konsumencka – umorzenie długów bez planu spłaty

W szczególnych przypadkach sąd może całkowicie umorzyć zadłużenie bez planu spłaty. Dzieje się tak, gdy dłużnik nie dysponuje żadnym majątkiem, z którego mógłby spłacić wierzycieli.  Jego sytuacja życiowa nie pozwala także na pozyskanie środków na realizację planu spłaty. Takimi przyczynami mogą być np.:

  • zaawansowany wiek,
  • trwałe kalectwo,
  • trwała niezdolność do pracy.

Sąd może także umorzyć długi warunkowo. Jeśli sytuacja życiowa upadłego się zmieni, wierzyciel może złożyć wniosek o ustalenie planu spłaty. Po 5 latach upadły uzyskuje całkowite umorzenie długów.

Kiedy sąd może odmówić upadłości konsumenckiej?

Sędzia może odmówić upadłości konsumenckiej, gdy dojdzie do wniosku, że upadły:

  • celowo doprowadził do niewypłacalności;
  • działał na pokrzywdzenie wierzycieli (przepisał lub sprzedał majątek po zaniżonej cenie, utrudniając w ten sposób wierzycielom zaspokojenie swoich roszczeń).

Wsparcie prawne na każdym etapie upadłości konsumenckiej 

Teraz już wiesz, z jakich etapów składa się procedura upadłości konsumenckiej. Możesz wykonać pierwszy krok i złożyć wniosek. Nie musisz jednak działać samodzielnie. Doświadczony prawnik pomoże Ci przejść przez cały proces i zadba o Twoje interesy.

Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy w oddłużeniu.

Zrób pierwszy krok w stronę życia bez długów
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji telefonicznej w naszej kancelarii prawnej

O autorze

Radca prawny Kamila Punko autor

Kamila Puńko

Radca Prawny

Wspólnik Kancelarii Adwokacko Radcowskiej Anczewska i Puńko we Wrocławiu. Jako radca prawny pomaga głównie w sprawach związanych z obszarem finansowym. Specjalizuje się w sprawach frankowych i polisolokatach, ale szczególnie chętnie prowadzi sprawy o upadłość konsumencką. Klienci cenią ja za profesjonalną i pełną zaangażowania postawę oraz skuteczne działania.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

Jak przebiega sprawa o upadłość konsumencką?

Procedura upadłości konsumenckiej dzieli się na 3 etapy. Etap pierwszy to postępowanie na którym sąd ogłasza upadłość Etap drugi to właściwe postępowanie upadłościowe gdzie ustala się listę wierzycieli, syndyk likwiduje majątek upadłego. Na tym etapie przygotowywany jest także plan spłaty lub decyzja o umorzeniu długów. Etap trzeci na którym zachodzi zatwierdzenie przez sąd planu spłaty lub umorzenia długów.

Kiedy kończy się postępowanie upadłościowe konsumenckie?

Postępowanie to kończy się po zatwierdzeniu przez sąd planu spłaty lub wydaniu decyzji o umorzeniu zobowiązań.

Jak długo trwa uprawomocnienie planu spłaty?

Plan spłaty wierzycieli uprawomocnia się po 7 dniach od dnia wydania orzeczenia.